Kend dine medarbejdere – sådan motiverer du dem bedst

Medarbejdere med høj motivation er gladere, løser opgaverne bedre og er mere effektive. Derfor er en vigtig vej til at opnå gode resultater, at du ved, hvordan du skal motivere dine medarbejdere – eller dine kollegaer. Men vi er alle forskellige og skal derfor heller ikke motiveres ens. Du skal vide, hvilke mennesker du har med at gøre for, at du kan motivere dem.

Du kan læse mere om podcasten herunder eller gå direkte til afspilning nederst på siden.

Medarbejdernes motivationsprofiler
I podcasten kan du høre specialkonsulenterne Lone Harder Waldemar og Lars Arne Hjort Nielsen fortælle om vigtigheden af motiverede medarbejdere. Her uddyber konsulenterne, hvad du som leder eller kollega kan gøre. For eksempel kan du overveje medarbejderens motivationsprofil. Profilerne er beskrevet af forsker og ledelseskonsulent Helle Hein, der i sin bog ”Primadonnaledelse” fokuserer på motivation af højtuddannede medarbejdere. Denne motivationsteori forsøger Lone Harder Waldemar og Lars Arne Hjort Nielsen at overføre til medarbejdere i landbruget.

For eksempel motiveres ”den resultatorienterede arbejdshest” af at skabe resultater, mens ”ligevægtsmedarbejderen” motiveres af at kunne skelne arbejde og fritid. Derudover findes profilerne ”perfektionisten”, ”den opgavefokuserede arbejdshest” og ”arbejdstageren”.  De fem profiler har hver deres motivation for at gå på arbejde hver dag.

Dialog er nøgleordet
Konsulenterne anbefaler, at du bruger profilerne som et værktøj til at tale åbent om, hvad der motiverer forskellige medarbejdere. Der findes nemlig ikke en rigtig eller forkert motivationstype. Derimod handler det om at få gang i en dialog, så du får en forståelse for dine medarbejdere eller dine kolleger. På den måde er motivation en vigtig ledelsesopgave, fordi lederne skal gå forrest og skabe et rum, hvor der er plads til dialog.

En tanke om “Kend dine medarbejdere – sådan motiverer du dem bedst

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *